Corona COVID 19 Protocol

Maandag 23 maart 2020 heeft de regering besloten dat het nodig is om groepsbijeenkomsten te verbieden tot maandag 1 juni 2020. Dit om verdere verspreiding van het Corona COVID 19 virus tegen te gaan. De meeste Buitenveldertgroepen besloten een week eerder al uit zichzelf fysiek niet meer bij elkaar te komen, overeenkomstig de richtlijnen om verspreiding van het virus tegen te gaan.  Op de pagina van de groep die jij bezoekt of wilde gaan bezoeken zie je hoe je toch contact met ons kunt opnemen. Ook hebben een aantal groepen een appgroep waar je via de contactpersoon aan deel kunt nemen. En er zijn groepsbijeenkomsten via Zoom, of groepstelefoongesprekken. Mensen bellen en mailen elkaar onderling en maken op gepaste afstand van elkaar (minimaal 1,5 meter!) een wandeling of afspraak. Op die manier kunnen wij onszelf en elkaar toch ook (juist) nu blijven helpen door onze worstelingen, twijfels, oplossingen, tips, en andere ervaringen, en onze empathie en humor te delen door naar elkaar te luisteren en onszelf te uiten. 
Gezien de strikte maatregelen vanuit de regering aangekondigd op zondag 15 maart, uitgebreid en versterkt op maandag 23 maart, en op dinsdag 21 april verlengd tot 20 mei, willen we als organisatie die groepen bij elkaar brengt daarover iets over op onze website zetten: Sinds maandag 23 maart zijn dit de maatregelen:
In huis
Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk als je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Dit geldt tot en met 6 april en mogelijk langer. Een ‘frisse neus halen’ mag, maar doe dit alleen.
Als je kucht/hoest of verkouden bent, mag je niet naar buiten. Bij koorts moet het volledige huishouden thuisblijven. Voor mensen met vitale beroepen geldt een uitzondering, tenzij zij zelf ziek zijn. Niet meer dan drie mensen mogen op bezoek komen en zij moeten minimaal 1,5 meter afstand houden. Verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen in de ouderenzorg zijn gesloten voor bezoekers.

In de openbare ruimte

Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand van anderen. Als drie of meer personen minder dan 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren én geen gezin vormen, kan dat leiden tot een boete die op kan lopen tot 400 euro. Kinderen mogen nog wel met elkaar buiten spelen. Burgemeesters hebben de mogelijkheid om middels een noodverordening makkelijker en sneller op te treden. Specifieke locaties, zoals stranden, parken en campings, kunnen daardoor snel gesloten worden.

Evenementen

Alle bijeenkomsten en evenementen zijn tot 1 juni verboden, ook als het gaat om bijeenkomsten met minder dan honderd personen.

Voor begrafenissen en kerkelijke bruiloften geldt een uitzondering. Kerken en ook moskeeën zijn verder gesloten.

Winkels

Winkels (en het openbaar vervoer) moeten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld middels een deurbeleid.

Kappers, schoonheidsspecialisten en andere personen in zogenoemde contactberoepen op het gebied van uiterlijke verzorging mogen tot woensdag 20 mei hun vak niet uitoefenen. Voor fysiotherapeuten geldt dat zij zoveel mogelijk moeten werken middels beeldbellen.

Horeca

Alle eet- en drinkgelegenheden zijn tenminste tot woensdag 20 mei gesloten. Bezorgen en afhalen blijft mogelijk.  Voor casino’s gelden dezelfde regels als voor eet- en drinkgelegenheden. Zij moeten gesloten zijn.

Overig

Op vakantieparken moet men maatregelen treffen om mensen 1,5 meter afstand te laten houden. Als dit niet gebeurt, mogen gemeenten deze locaties sluiten. Sport- en fitnessclubs, sauna’s en seksclubs zijn tot  20 mei gesloten.

Het coronavirus in het kort

Het coronavirus verspreidt zich vooral via nies- en hoestdruppeltjes. Het virus kan direct van mens op mens worden overgedragen of (voor beperkte tijd) via oppervlakken zoals deurklinken.

Je kunt de kans op verspreiding flink verkleinen door minstens 1,5 meter afstand te houden van andere personen.

Een geïnfecteerde persoon besmet gemiddeld twee à drie anderen. De voorzorgsmaatregelen zijn nodig om dit in te dammen.

Verreweg de meeste patiënten hebben milde (griepachtige) klachten.

Bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of andere kwetsbare personen, zoals hart-, long- of diabetespatiënten. Als iedereen de maatregelen naleeft, verkleint dat hun risico’s.

Vanuit de Buitenveldertgroepen vragen we het volgende:
  • Als je je niet helemaal lekker voelt (verkoudheid, hoestklachten, koorts) of zelf geen risico wilt lopen bezoek de Buitenveldertgroepen dan niet fysiek, als die 1 juni 2020 weer opstarten.
  • Als je er behoefte aan hebt houdt dan contact via de groepsapp of telefonisch met de groep of contactpersoon van de groep.
  • Indien mogelijk kun je ook een groepsgesprek houden via een conference call (bel de eerste persoon en voeg dan de volgende toe)
  • Het algemeen advies is: vermijd onnodige sociale contacten, werk thuis en blijf thuis indien mogelijk.
  • Onze tip: blijf vooral ontspannen en geniet van de rust van een eventuele thuisretraite: dat helpt je immuunsysteem.
  • Houd rekening met mensen die extra kwetsbaar zijn voor het Corona COVID-19 virus wegens minder weerstand of hoge leeftijd.
  • Volg verder de algemene richtlijnen:
  • Iedereen in Nederland blijft thuis bij verkoudheid-, koorts- of hoestklachten en vermijdt sociaal contact.
  • Bel pas met de huisarts als klachten verergeren
  • Voor zorgmedewerkers geldt: blijf pas thuis van je werk als je klachten en koorts hebt.
  • Voor zorgmedewerkers geldt ook: reis niet naar het buitenland.
  • Mensen die tot de risicogroepen behoren, worden opgeroepen zo min mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer.
  • Beperk bezoek aan kwetsbare personen (zieken en ouderen). Over het algemeen lopen mensen boven de 65 jaar wat meer risico en vooral tachtigplussers zijn kwetsbaar. Hoewel ook steeds meer jongeren besmet met COVID-19 met ernstige klachten worden opgenomen in diverse ziekenhuizen.

Voor wie er behoefte aan heeft hier nog wat tips om nuchter te blijven:

Het is best een spannende tijd voor de meesten van ons. We moeten zoveel mogelijk (groepen) mensen vermijden, anderhalve meter afstand houden, thuiswerken, kinderen kunnen niet naar school, en soms zijn een aantal supermarkten deels leeg. Bovendien hebben we geen idee hoe lang deze situatie gaat duren, waardoor we onzekerheid kunnen ervaren. Maar ook frustratie door teleurstellingen van alles wat nu niet door gaat. En angst voor de gezondheid van naasten of onszelf. We kunnen ons ook irriteren aan allerhande paniekerig en hysterisch gedoe. We worden overladen met berichten op social media; het kan voor sommigen lastig zijn daar niet steeds mee bezig te zijn en ook niet alles te geloven wat daar allemaal lukraak wordt beweerd. Welke berichten moeten we geloven en welke niet? Het beste lijkt het nog altijd om te vertrouwen op specialisten die hun best doen te ontdekken hoe het virus zich verspreid en wat het doet met wie. En daarnaast kritische journalisten die rustig grondig eigen onderzoek doen. Op social media echter vind je heel veel persoonlijke visies: van “Het is maar een gewoon griepje” tot “Het is het einde van de samenleving”, inclusief allerhande complottheorieën die altijd extra de kop opsteken in onzekere tijden. Het kan erg lastig zijn om rustig en nuchter te blijven terwijl er onzekerheid is. Maar het kan enorm helpen van moment tot moment te leven en te genieten van wat er wél kan zijn in je leven: rust nemen, genieten van het vrij zijn of flexibel thuis werken, ontroerd raken van hoe mensen voor elkaar willen zorgen, lekker wandelen of sporten in de natuur, boeken lezen, muziek luisteren en/of maken, schrijven, tekenen, schilderen of anderszins creatief bezig zijn, inspirerende positieve podcast luisteren, mediteren –   of wat er ook maar bij je past.

De belangrijkste punten:
1. Houdt een vaste dagindeling aan die jou past in deze situatie
2. Beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent
3. Zorg voor voldoende ontspanning en plezier
4. Doe ontspanningsoefeningen
5. Zoek contact met andere mensen via de mogelijke middelen
6. Beperk piekeren
7. Laat dingen waar je geen invloed op hebt los
8. Blijf in beweging en probeer ondanks alles op tijd en goed te slapen

Zorg goed voor elkaar. Praat erover als je er behoefte aan hebt. Maak contact met alleenwonenden en met ouderen en kwetsbare mensen. Geef elkaar de ruimte.

Wanneer je het te spannend vindt kan je 24/7 contact opnemen via chat of telefonisch met de Luisterlijn T 0900 0767.